Äntligen betalar det sig...

Hejsan svejsan!

Förra helgens flygning gick ganska bra. Eller som vanligt kan man numera säga, så brukar själva flygningen och övningarna som vi gör uppe i luften gå riktigt bra. Men när det kommer till hovringen så är jag inte konsekvent för fem öre. Ena gången ligger jag fullt godkännt stilla och i balans i över en halvminut, medans nästa gång så vinglar det och håller på och bråkas som sjutton.

Flög även i måndags och idag, och det går ju flera hundra procent bättre från gång till gång, men man är ju ivrig att kunna allting nu. Idag t.ex. så övade vi starter i ganska hård vind. Då börjar man stillastående på marken och ska sakta och försiktigt ge lyftkraft utan att helikoptern ska varken vrida sig, tippa åt nåt håll eller beté sig konstigt, så att hkp:n fint och mjukt lyfter rakt upp för att sedan lägga sig i hovring, och det gick faktiskt helt OK. Ibland när man låg och hovrade så kom det en kastvind och gungade till hkp:n, men då fick jag snabbt som ögat parera och stabilisera den igen. Det hade jag ju aldrig klarat för en vecka sen.

Måndagens prov på helikopterspecifik POF (Principles Of Flight), alltså hur och varför hkp:n flyger, gick bra. Jag fick 85% rätt och minimikravet var 80%. Det var 20 frågor och jag hade således 3 fel. Eller egentligen (och detta kommer att låta som en dålig bortförklaring, jag vet) så hade jag 1 fel och 1 slarvfel. Det var nämligen så att den frågan som jag hade fel på var med 2 gånger, och jag hade givetvis fel båda gångerna eftersom jag trodde att jag hade rätt. Sen slarvfelet, där hade jag tänkt rätt men tydligen då svarat fel. Frågan handlade om "Geometrisk precision", vilket innebär att en roterande kraft kommer 90 grader efter den ansatts. Alltså, om jag vill ha hkp: till att gå framåt så vill jag ju att huvudrotorn ska luta lite framåt, då kommer anfallsvinkeln på rotorbladen vara som störst på vänster sida om hkp:n (detta sköter hkp:n själv när jag för styrspaken framåt), eftersom rotorbladen roterar motsols uppifrån sett på vår hkp. Och detta visste jag ju, men på nåt sätt så har jag ju uppenbarligen svarat nåt annat. Ett klassiskt RTFQ-fel (Read The Fucking Question) alltså. Tråkigt, men det gör inget, eftersom jag ändå blev godkänd.

Denna veckan har vi haft motor- och el-lära. Därav titeln till detta inlägg. För äntligen betalar det sig att man har varit motorintresserad i hela sitt liv. För på dom lektionerna var det inte mycket nyheter för en motor-nörd som mig. Lite termer och sånt mest. Så nästa måndags prov borde gå bra. Annars blir jag besviken. Då ska vi även ha radioprov, vilket känns lite lurigare. Jag vet ju inte riktigt vilken nivå det provet ligger på, och hur mycket jag måste plugga till det.

Ha det bäst, och var rädda om er.

/Lennart.
Här står jag vid den ena av två R22:or som vi skolar i.

Kommentarer
Postat av: Dave

Snygg bild,frågan är: Hur får en så grov och välbyggd karl plats i en så liten Hkp?!?

Ha det gott,broder!



// Dave

2010-03-03 @ 11:43:51
Postat av: Lennart

Hallå broder!



Ja du, jag kan tala om att trots att jag inte ens är grov längre, så får jag ändå sitta och luta mig lite inåt i helikoptern för att slippa sitta med axeln mot sidorutan, vilket hemmar rörligheten en smula :o) Du hade ju fått sitta i mitten och spaka om du skulle börja flyga R22.

2010-03-03 @ 18:35:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0