Tid är en bristvara...

Hejsan svejsan!

Det är lite besvärligt att hinna uppdatera i tid. Så det hinner hända så himla mycket mellan varven.

Till att börja med kan jag tal om att AGK-provet (om motor och elsystem) gick bra. 95 % rätt och ett fånigt slarvfel. Radioprovet klarade jag precis på håret, men det räcker ju :o)

Sen dess så har vi haft MET (metrologi) och NAV (navigation). MET-provet gick bra. Men NAV-provet gick åt pipan. Fick endast 45 % rätt och minimikravet är 80 %. Men jag var långt ifrån ensam om att missa det provet. Vi är totalt 16-17 st i klassen, och 3 fick godkännt på det provet. Det som jag missade på var frågorna om VOR-fyrar och variations- och deviations-beräkningar. En VOR-fyr sänder ut signaler som kallas Radialer i riktningar 360 grader runt om för att lokalisera i vilken riktning du är på väg kan man säga. Men jag blandade ihop det och fick för mig att den "led" eller "track" som jag låg på, kallades för Radial. Vilket medförde att jag hade fel på alla frågor som handlade om det. Vilket var 4-5 st. Sen med variations- och deviations-beräkningarna så ska man räkna ut variationen mellan riktningen på kartan till magnetisk riktning och deviationen till kompassens riktning. Alltså räknar du fram vad kompassen ska visa för att du ska komma dit du vill, och då är det så att om du har en västlig missvisning, så ska du lägga till det om du räknar från kartans riktning till magnetisk- och slutligen kompass-riktning, och har du en östlig missvisning så ska det dras ifrån. Detta lyckades jag också missuppfatta och vände på det, så att alla dom frågorna också gick åt fanders, och det var också 3-4 st. Så jag fick ju väldigt massa fel för två¨missförstånd kan man säga. Så det provet får jag göra om på fredag, och då hoppas jag verkligen att jag klarar det så man blir av med det. Jag avskyr att ha saker hängandes över mig på det viset.

Denna veckan har vi haft lite blandad kompott med Färdplanering, Prestandaberäkning och Massa och balans, vilket har varit rätt kul faktiskt.

Flygningen går kanon tycker jag. Hovringen går hur bra som helst numera. Man kan säga att det släppte när jag kom underfund med att jag måste korrigera för min något högre vikt än instruktörens (ca 20 kg), vilket medför att jag måste hålla styrspaken pyttelite åt vänster. Då står helikoptern stilla. Nu när jag lärt mig att hovra ordentligt så kunde vi gå vidare och öva på lättningar och sättningar. Det vill säga att starta från marken och sätta ner den på marken igen. Låter kanske inte så märkvärdigt, men det är rätt knivigt faktiskt. Eftersom hkp:n vill hålla på och vrida sig när man höjer respektive sänker stigspaken. Sen har vi övat på att hovra i sidled, framåt och bakåt och att rotera 360 grader på stället. Allting i mycket lugnt tempo förståss. Vad har vi gjort mer? Vi har övat starter och landningar. Alltså starta från hovring och bygga på med farten framåt och till slut uppåt och iväg, och komma ner från höjd och stanna upp 1 meter från marken och lägga sig i hovring igen. Nu sist så övade vi på att se hur hkp:n beter sig när man hamnar i turbulent luft sk Vortex, både på hög höjd och vid landning. Jag har även fått börja prata lite grand i radion med flygtornet. Shit vad nervöst det är alltså. Lite löjligt att man är så nervös, för det är ju inte hela världen om man skulle säga fel. Men samtidigt så vill man ju inte gärna göra bort sig allt för mycket. Eftersom i princip alla kan höra en, och skulle man tabba sig så lär man ju få höra det sen av klasskompisarna, och det vill jag helst inte ge dom :o) 
Jag har totalt 13,1 flygtimma nu inkl provflygningen med R44:an. Så snart har jag en tredjedel till uppflygning. I morgon bitti ska jag flyga igen om nu vädret tillåter. Ser väldigt dimmigt ut just nu, om man kollar prognosen.

Det kommer även hem en målare till mig imorgon bitti som ska måla om taken och tapetsera vardagsrumet, hallen och lilla sovrummet. Det ska bli trevligt med lite nytt och frächt. Känns dock lite konstigt att få hem en hantverkare, när man alltid har gjort allting själv (eller med hjälp av familjen). Men det är rätt gott och slippa att göra det själv också. Speciellt då målning och allt som det innebär är bland det tråkigaste jag vet.

Till nästa gång så får ni vara rädda om er och varandra.
Ha de så länge.
/Lennart.

Kommentarer
Postat av: Dave

Måste säga att jag är djupt imponerad och faktiskt väldigt stolt över dig. Snart kan man väl inte prata med dig på vanligt vis utan det är radiotrafik som gäller,he,he.

Keep on, du är bäst!!



Ha det gott broder // Dave

2010-03-11 @ 14:39:39
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Duktigt! :D

2010-03-11 @ 15:13:11
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Therese

hej=) Allt bra idag?

2010-03-11 @ 15:27:06
URL: http://thereseofsweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0